duminică, iunie 21, 2009

Unde se "ascunde" Eden-ul?

M-am tot gandit cum ar fi mai bine sa incep...sau, mai bine zis, mai pe inteles, al meu in primul rand (pentru ca multe intrebari s-au deschis si prea putine raspunsuri s-au intrezarit!) si apoi al celor care vor citi... Am sa incerc sa dau si citatele asa cum le gasesc, apoi imi voi exprima propriile pareri si opinii, propriile simtiri cu privire la ceea ce este scris... Nu vreau sa fac o dezbatere si materialul din pacate este mult prea saracacios... sper doar sa imi lamuresc mie in primul rand niste intrebari, dar, dupa cum ziceam, cu cat am incercat mai mult sa descopar ceva, cu atat sensul parca se ascunde mai puternic; desi raspunsul cumva il simt, il pre-simt, il am in mine.
"Apoi Domnul Dumnezeu a sadit o gradina in Eden, spre rasarit, si a pus acolo pe omul pe care-l zidise."(Facerea, 2:8)
Citind aceasta propozitie in minte mi-a venit o idee: "... o gradina in Eden, spre rasarit...". Am citit si iar am citit si am tot recitit, dar imi apare din ce in ce mai clar ca nu Edenul este gradina, ci acolo, in Eden (arie mult mai intinsa) El a creat o gradina pentru Omul pe care il zidise. "...iar in mijlocul raiului era pomul vietii si pomul cunostintei binelui si raului". (Facerea, 2:9)(recunosc ca acum, chiar in aceasta secunda, multe intrebari mi-au rasarit in minte; cine stie daca vreodata voi ajunge macar sa intrevad raspunsurile la aceste intrebari?!) Sa inteleg ca acea gradina facuta pentru Adam si Eva era raiul, acel loc mirific plin de pace si liniste, de bogatii (naturale si spirituale), adica Paradisul terestru, aflat undeva in Eden, pe Pamant?!
Si unde se afla acest Eden? Aflam din pasajele urmatoare ca "Si din Eden iesea un rau, care uda raiul (in acest moment imi reapare imaginea in care Edenul este o arie mai vasta iar raiul un locsor mai mic, mai intim), iar de acolo (din rai?!) se impartea in patru brate." (Facerea, 2:10) Aflam si numele celor patru rauri: Fison, Gihon, Tigru si Eufrat iar tarile pe care le scalda sunt Havila, Cus si Asiria (intre Tigru si Eufrat se intindea Mesopotamia). Daca ultimele doua rauri exista inca si pot fi usor identificate, problema se pune in ceea ce priveste primele doua rauri. Aici dezbaterile sunt numeroase si, intarnd pe internet si incercand sa aflu localizarea acestora am dat peste multe ipoteze: cele mai multe ipoteze plaseaza acest rai in Orientul Mijlociu (Sudul Mesopotamiei si Golful Persic), dar exista si altele in care se afirma ca acesta ar fi in Sumer si Dilmun (actualul Bahrain), Iran, chiar si mult, mult mai departe de aceste zone geografice relativ apropiate, pana in Romania sau Scotia si variantele inca nu sunt toate. (am sa atasez link-uri pentru curiosi pentru a putea citi; variantele sunt multe si simple cautari pe internet va pun la dispozitie o multitudine)
Ce am inteles eu? Atat cat am putut intelege deocamdata: ca raiul, acest loc mirific, cu ape limpezi si verdeata multa, cu bogatii, cu pacea si linstea lui (sau dimpotriva, iadul, purgatoriul) sunt in fiecare dintre noi in primul rand. Am inteles ca dezbatem o problema de geografie (crezand poate ca suntem speciali, mai buni, cei "alesi" poate daca ne tragem de pe acele meleaguri - dar de multe ori acest fapt facandu-ne doar sa ne aruncam unii impotriva celorlalti) si dam la o parte ceea ce este esential: oare nu salasuim in rai atunci cand suntem impacati cu noi si cu lumea, atunci cand facem o fapta buna fara a astepta rasplata, atunci cand zambim din suflet atunci cand...si variantele sunt multe! Sau oare nu traim in cel mai crunt iad atunci cand suntem impovarati, cand nu gasim "iesiri", sperante, atunci cand suntem nelinistiti? Nu locul ne face mai buni, ci noi facem locul mai bun (prin faptul ca suntem mai deschisi catre ceilalti si catre noi, ca suntem mai intelegatori, ca acceptam lucrurile mai usor, oferind iubirea noastra si neasteptand iubirea celorlalti). Cam atat am putut intelege...deocamdata. Cat despre localizarea pur geografica...nimic.
http://en.wikipedia.org/wiki/Garden_of_Eden
http://www.allaboutgod.com/garden-of-eden.htm
http://www.coronetbooks.com/books/new/beyo6462.html
http://www.greendesignstudio.ro/articole/ig2/istoria%20gradinilor.htm
http://www.independent-al.ro/mistere/axa-lumii-in-masivul-godeanu.html
http://ldolphin.org/eden/
http://www.bibleandscience.com/archaeology/eden.htm
http://www.almeea.com/paradisul-intre-existenta-si-credinta/

Niciun comentariu: