marți, martie 06, 2018

Leon Africanul - Amin Maalouf

"Eu, Hassan, fiul lui Mohamed masuratorul, eu, Giovanni Leone de Medici, circumcis de mana unui barbier si botezat de mana unui papa, sint poreclit azi Africanul, dar eu nu ma trag nici din Africa, nici din Europa si nici din Arabia. Mi se mai spune si Granadinul, Fasiotul, Zayyati, numai ca eu nu vin din nici o tara, din nici o cetate, din nici un trib. Sint fiul drumurilor, patria mea e caravana, iar viata mea, cea mai neasteptata dintre pribegii."
Incursiune in ciocnirea a doua civilizatii, islamul si crestinatatea, Leon Africanul il are in centrul naratiunii pe Hassan ibn Muhammad al-Wazzan al-Fassi, personaj real cunoscut in Europa secolelor XV-XVI drept Leon Africanul sau, asa cum l-a numit Papa, Giovanni Leone de Medici. Pe parcursul vietii, acesta devine bogat, supravietuieste razboaielor, este luat ostaetc de pirati, apoi adoptat de Papa. Maalouf ne picteaza a lume bogata, minunat impodobita cuprinzand Mediterana, Africa de Nord, Sahara, teritoriile berbere, Cairo si ajungand pana in Italia primilor ani ai Renasterii.
Nascut in Spania, in Granada, ajunge la Fes impreuna cu familia, apoi la Cairo, in ajunul cuceririi acestuia de catre otomani. Fiind rapit, in urma unor imprejurari, de catre niste sicili eniin slujba Papei, ajunge sa invete turca si sa predea araba. In timpul "sechestrului" din Italia, este martorul distrugerii Romei de catre luterani.
"(...)intelepciunea mea a trait la Roma, pasiunea la Cairo, nelinistea la Fes, iar la Granada inca mai vietuieste nevinovatia mea."
Calatorind impreuna cu Leon Africanul, intalnim numeroase personaje contemporane lui: Columb, Papa Leon al X-lea, familia Medici, Martin Luther si Soliman Magnificul.
Din punct de vedere tehnic, romanul este impartit in patru carti (capitole), fiecare fiind dedicata unei anumite perioade si unei anumite "calatorii": Cartea de la Granada este dedicata, in special primei copilarii pe care Leon si-o petrece in Spania; CArtea de la Fes (cea mai lunga) este destinata copilariei si tineretii;

Niciun comentariu: